Lemonade is live: s ’werelds meest gehypet InsurTech startup opent zijn deuren

De officiële lancering van Lemonade. Een InsurTech startup uit New York die het afgelopen jaar furore maakte met grote beloftes en een uiterst geheimzinnige marketingcampagne.

Waar veel InsurTech startups zich richten op het innoveren van een specifiek onderdeel van het verzekeringsbedrijf (claimafhandeling, advisering, etc.) neemt Lemonade het volledige verzekeringsmodel op de schop. Het bedrijf positioneerde zich als “the world’s first peer to peer insurance carrier” met als doel de verzekeringsmarkt definitief te veranderen.

Lemonade

Een aanzienlijke claim, onderbouwd door het aantrekken van enkele top executives en het binnenhalen van forse investeringen van onder andere Seqouia Capital, een fonds dat bekend staat als investeerder in o.a. Apple en Google. Hoe Lemonade precies het concept van peer to peer verzekeringen zou vertalen tot een solide business model bleef echter de vraag.

Totdat het bedrijf deze week zijn deuren opende en het liet zien hoe hun nieuwe model voor de verzekeringssector eruit ziet.

Lemonade biedt (vooralsnog) uitsluitend inboedelverzekeringen voor appartementen in New York. Een vast percentage van circa 20% van de premie gaat naar het bedrijf. De rest wordt gepoold en gebruikt voor het uitkeren van schade (vergelijkbaar met het Nederlandse Broodfonds). De premie die aan het einde van de periode overblijft vloeit terug. Niet naar de verzekerde zelf, maar naar een goed doel naar keuze. De peer-groepen worden dus niet gevormd op basis van sociale connectie zoals bij vele andere P2P modellen. Maar worden gevormd op basis van het goede doel dat verzekerden collectief steunen.

Dit model is volgens Lemonade moreler dan het traditionele verzekeringsmodel. De verzekeraar verdient niks aan het vasthouden van premies en is dus niet van nature terughoudend bij het uitkeren van schade.

Digitale innovatie

Zo poogt het bedrijf weg te sturen van het slechte imago van verzekeraars en het beeld van verzekeringen als “noodzakelijk kwaad” bij de jongere generaties te doorbreken. De verzekering kan dan ook enkel worden aangeschaft via de app of website van Lemonade. Aan de hand van enkele vragen, vormgegeven in een soort WhatsApp-gesprek, wordt een premie aangeboden. Vervolgens kan de verzekering direct worden afgesloten. Het rapporteren van schade werkt op eenzelfde, volledig digitale manier. Lemonade maakt geen gebruik van tussenpersonen en vertrouwd op bots en machine learning voor de interactie met de klant.

Of dit model daadwerkelijk een succes wordt moet nog blijken. Wanneer dit gebeurd zal Lemonade de aanzet kunnen vormen voor meer partijen om te experimenteren met nieuwe verzekeringsmodellen. Ongeacht dit eventuele succes demonstreert het bedrijf hoe een alternatief businessmodel voor de geplaagde verzekeringsmarkt eruit kan zien. Wellicht dat het hiermee een eerste blauwdruk heeft geschetst voor de verzekeraar van de toekomst.

Meer informatie

Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag of wilt u in het algemeen meer weten over welke diensten wij bieden? Dan kunt u te allen tijden mailen naar info@bakenadviesgroep.nl.

Gerelateerde artikelen

Groei in letselschade platformwerkers

Met het groeiende aantal platformwerkers, lijkt ook de schadelast te groeien.

Lees verder

Autodiefstal top-5: juni 2019

Highlights autodiefstal juni ’19 In de eerste zes maanden van 2019 werden er 3.540 voertuigen gestolen, in…

Lees verder

Uitgaven aan SmartHome beveiliging stijgen explosief

Steeds meer consumenten investeren in slimme beveiligingsapparatuur.

Lees verder
Naar het nieuws