CBS: Import daalt flink
Het CBS noemt de coronacrisis als één van de veroorzakers van de omzetdaling. Hoewel de gedeeltelijke lockdown in Nederland pas in de tweede helft van maart werd doorgevoerd, voelden met name de importeurs al de klappen van de wereldwijde coronamaatregelen. Zij boekten in maart al ruim 18 procent minder omzet dan een jaar eerder. In april sloten ook de fabrieken in Nederland en ormingende landen, waardoor de omzet in april met maar liefst 62 procent lager uitviel dan het jaar ervoor.
Verkoop en onderhoud nieuwe auto’s stijgt
De handel en reparatie van personenauto’s zag een betere ontwikkeling. Deze deelbranche zag als enige van de branches een groei in plaats van een daling. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar groeide de branche in het eerste kwartaal van 2020 met 4 procent. Ondanks de maatregelen liep de verkoop en het onderhoud van nieuwe auto’s dus gewoon door.
Ondernemersvertrouwen flink negatief
In het eerste kwartaal van 2020 was het ondernemersvertrouwen al negatief (-7,6). Deze maakt aan het begin van het tweede kwartaal echter een duikvlucht tot -46,9. Voor het tweede kwartaal verwacht bijna 84,7 procent van de ondernemers een omzetafname voor de komende 3 maanden: vorig kwartaal was dit nog 19,4 procent.
Marktrapport Schade 2020
Wat betekent de omzetdaling van de auto- en motorbranche voor het premievolume van de particuliere en zakelijke Motormarkt? En welke impact heeft de coronacrisis op de ontwikkeling van het wagenpark? U leest het in de kwartaalupdate van ons Marktrapport Schade 2020, met een compleet marktbeeld van de actuele Schademarkt. Ga voor meer informatie naar Marktrapport Schade 2020.