Digitaal verzekeren: 4 trends

 De Fintech-wereld beweegt snel: de bestaande manier van verzekeren lijkt niet meer te passen bij de flexibele levensstijl van de jonge generatie. Een digitale disruptie op de verzekeringsmarkt is het gevolg. Wat kunnen verzekeraars doen om aantrekkelijk te blijven voor de nieuwe generatie?

1. Van producten naar klantgerichte dienstverlening

Uit een recent trendrapport van Deloitte blijkt dat de jonge generatie klanten liever services ontvangt dan kant-en-klare producten.  Zo worden ze bijvoorbeeld liever ondersteund bij een gezonde leefstijl dan dat ze een vaststaande verzekering afsluiten. De verzekeraar moet actief meedenken met de individuele levensstijl van de klanten. Daarnaast zijn de meeste klanten tegenwoordig gewend om online in één klik nieuwe dingen aan te schaffen. Het constant up-to-date en online aanbieden van nieuwe diensten is essentieel.

 

2. Inspelen op de platformeconomie

Ook de snel groeiende platformeconomie vraagt om nieuwe vormen van verzekeren. De flexibele arbeidsvorm van platformwerk is een uitdaging voor de (inkomens)verzekeraar. Tegelijkertijd biedt het ook kansen. Verzekeringsmaatschappijen die het platformmodel begrijpen en omarmen, hebben een concurrentievoordeel ten opzichte van degenen die dat niet doen. Zo flexibel als de banen van platformwerkers zijn, zo flexibel willen zij ook een verzekering af kunnen sluiten. Een snelle digitale claim- en premie-afhandeling is daarbij cruciaal. Vooral geldt dat de verzekering niet ingewikkeld en snel te regelen moet zijn.

 

3. On-demand en ‘micro’ verzekeren

Alicia is een Nederlandse start-up die zich met haar verzekeringen richt op de nieuwe generatie klanten. Zo bieden ze ’embedded’ verzekeringen aan op online platforms, zoals het freelanceplatform Temper. Freelancers die zich via Alicia online verzekeren, doen dit direct via de website van Temper zelf, zonder dat ze verwezen worden naar de website van een verzekeraar. Hierdoor is de gebruikerservaring optimaal. Een ander interessante innovatie van Alicia is het individueel verzekeren op persoon, in plaats van het afsluiten van een collectieve verzekering op het platform. Het resultaat is een ‘micro-verzekering’ gekoppeld aan het individu zelf, waarbij de persoon eenmalig zijn gegevens invult en vervolgens automatisch verzekerd is bij elke volgende klus.

 

4. AI en machine learning als onmisbare tools 

Om aan de toenemende verwachtingen in snelheid en individualiteit te voldoen, is het verzamelen van relevante data essentieel. Voor traditionele verzekeraars is de stap naar algoritmes op basis van digitale gebruikersdata groot. Fintechs die uitsluitend digitaal te werk gaan, zijn beter in staat om aan de wensen van de jonge gebruiker te voldoen. Daarom zullen traditionele verzekeraars genoodzaakt zijn om AI en machine learning tools te integreren in hun services naar klanten. Steeds meer verzekeraars kiezen ervoor om hiervoor samen te werken met  data-science partners. 

 

Marktrapporten 

De wereld verandert snel, en om mee te doen is up-to-date zijn van de laatste trends belangrijker dan ooit. In onze marktrapporten belichten wij actuele disruptieve trends, waaronder Fintech. Ook bespreken we de diverse machine learning toepassingen voor de verzekeringsmarkt.  Wilt u weten hoe wij u hierin kunnen adviseren? Bekijk onze informatiepagina  Marktrapporten of neem contact op.

Gerelateerde artikelen

Digitaal verzekeren: 4 trends

Een digtiale disruptie op de verzekeringsmarkt lijkt onvermijdelijk. Hoe richten verzekeraars zich op het nieuwe digitaal verzekeren?

Lees verder

InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter.

Lees verder

Lemonade komt naar Amsterdam

Lemonade, de in 2016 opgerichte start-up, haalde zo’n 480 miljoen aan investeringen op en richt haar blik nu op Europa.

Lees verder
Naar het nieuws