InsurTech zal het verzekeringslandschap blijvend veranderen.

Sinds 2014 is een sterke stijging te zien in het aantal investeringen in startups die zich bezighouden met innovatie in de verzekeringssector. In 2015 is ruim een miljard dollar geïnvesteerd in deze zogenoemde InsurTech startups.

In 2016 lijkt dit record te worden verbroken. Baken Adviesgroep schetst in de Baken InsurTech Whitepaper een beeld van de dynamische ontwikkelingen in deze sector. Ook beschrijft de paper een perspectief van de invloed hiervan op de verzekeringswereld.

Onderzoek

Baken Adviesroep deed onderzoek naar ruim 300 startups. Op basis van de inventarisatie en analyse van de bedrijven wordt een beeld geschetst van InsurTech als een bloeiende sector. Een sector die waardevolle lessen biedt en kansen identificeert voor verzekeraars, financiële intermediairs en volmachten. De opkomst van deze sector wordt hoofdzakelijk gedreven door technologische vooruitgang en de veranderde eisen en wensen van een nieuwe generatie consumenten. Consumenten die steeds meer gepersonaliseerde service willen die een duidelijker nut hebben. Nieuwe technologieën kunnen dit waarmaken. Deze ontwikkelingen, in combinatie met de uitgebreide aandacht en ondersteuning voor startups vanuit overheden en investeerders vormen een zeer vruchtbare grond voor InsurTech startups.

Uit het onderzoek blijkt dat InsurTech startups actief zijn over de volledige bedrijfsketen van verzekeraars. Ze richten zich op innovatie van risicomanagement tot claimmanagement, service en distributie. Door zich te specialiseren en nieuwe technologieën optimaal te gebruiken zijn ze in staat bepaalde functies te innoveren. Deze specialisatie in technologie maakt ook dat ze beter en efficiënter uitvoeren dan de traditionele verzekeraar. Uit de analyse blijkt daarnaast dat veel InsurTech startups hun focus leggen op distributie. Ruim 30% van de geanalyseerde startups richt zich op advisering en/of brokering.

Voorbeeld

“De functies van het financieel intermediair staan het dichtst bij de consument, wat betekent dat InsurTech startups die zich richten op de distributieketen, zeer direct kunnen inspelen op nieuwe behoeften van de consument”, aldus Daniël Koudijs, marktanalist van de Baken Adviesgroep. “Neem bijvoorbeeld KNIP, een startup die successen boekt in Zwitserland en Duitsland met het aanbieden van een portfolio-app voor verzekeringen dat ook fungeert als broker. Het portfolio advies dat KNIP gratis biedt is gebaseerd op data analyse, maar indien gewenst kan de consument vanuit de app ook direct worden verbonden met een team van financieel adviseurs. Op deze manier weet KNIP op een effectieve manier robo-advies te combineren met persoonlijk advies”.

De whitepaper biedt handvatten aan de verzekeringswereld om in te spelen op innovatieve technologieën en veranderende consumenten.

Meer informatie

Meer informatie of het opvragen van het rapport kan via: info@bakenadviesgroep.nl.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag of wilt u in het algemeen meer weten over welke diensten wij bieden? Dan kunt u te allen tijden mailen naar bovenstaand mailadres.

Gerelateerde artikelen

InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter.

Lees verder

Lemonade komt naar Amsterdam

Lemonade, de in 2016 opgerichte start-up, haalde zo’n 480 miljoen aan investeringen op en richt haar blik nu op Europa.

Lees verder
Naar het nieuws