Betere tijden op komst voor detailhandel

De groei komt met name door de aantrekkende economie en daarbij behorende consumptieve bestedingen. Zowel de handel in food en non-food artikelen zullen beiden naar verwachting flink groeien. De detailhandel in food is een zeer stabiele markt en zal naar verwachting iets harder groeien door stijgende consumptie. De handel in food daarentegen staat bekend als meer volatiel, deze markt is gevoeliger voor conjuncturele bewegingen. In 2015 groeide de branche nog met 1,1%, in 2016 wordt dit naar verwachting iets minder met 0,9%. 2017 echter wordt naar verwachting een topjaar voor de detailhandel in non-food artikelen, Syn-Quenta voorspelt een groei van 2,3%. Deze groei komt met name door een sterke stijging in de consumptieve bestedingen. In Q1 in 2016 zijn de consumptieve bestedingen met maar liefst 2,3% gestegen. Nu de economie aantrekt vinden ook steeds meer mensen een baan en hebben hierdoor een hoger besteedbaar inkomen.


Aantal bedrijven

Ook het aantal bedrijven en het aantal fte in de detailhandel zal toenemen. Ons economisch forecast model Syn-Quenta voorspelt een toename van het aantal fte met 1,3% in 2016 en 2,3% in 2017. Het aantal werkplekken binnen deze sector zal naar verwachting nog meer stijgen. Veel mensen in de detailhandel werken namelijk parttime en het aantal parttimers gaat toenemen. Daarentegen daalt het aantal bedrijven in 2016 nog met 1,9% maar in 2017 wordt weer een lichte stijging verwacht van 0,5%.


Meer informatie

Syn-Quenta is het economisch forecast model van Baken Adviesgroep. Syn-Quenta maakt gedetailleerde voorspellingen voor onder andere omzet, bedrijfsaantallen, werknemersaantallen en loonsommen voor 18 sectoren en 50 branches in de Nederlandse economie. Als u interesse heeft in de voorspellingen van Syn-Quenta en wat deze kunnen doen voor uw organisatie kunt u mailen naar info@bakenadviesgroep.nl.

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
20-06-2019 // Rapporten
Consumptie huishoudens toenemende drijver achter bbp-groei

Door de afnemende Nederlandse export moet de bbp-groei met toenemende mate worden gedragen door consumptie van huishoudens. De relatie tussen woningmarkt en consumptie vormt een belangrijk risico voor deze groei.

14-06-2019 // Rapporten
DNB: Markt motor WA toont voorzichtig herstel

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorvoertuigen lijkt richting een voorzichtig herstel te gaan. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

13-06-2019 // Actueel
InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter. Vanaf afgelopen dinsdag is de verzekeraar actief in Duitsland.

11-06-2019 // Wij zijn Baken
Aan het woord: Jorrim Prins

Jorrim werkt als Junior Data Analist bij Baken.