In Zuid-Holland rijden brengt grootste kans op schade

Ten grondslag hieraan ligt voornamelijk de hoge bevolkingsdichtheid en de intensiteit van het woon-werkverkeer. Noord-Brabant is een goede tweede met 217.000 schades. Ondanks dat er minder schades zijn, zijn de schadeclaims wél hoger, hoe kan dit? En welke ontwikkeling gaat deze markt doormaken?


Minder schade, wel hogere schadeclaims

Het aantal schades aan personenauto’s is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2010 werden er nog € 1,9 miljoen schadegevallen gemeld bij verzekeraars, vorig jaar € 1,2 miljoen. Opvallend is dat tegelijkertijd de hoogte van het gemiddelde schadebedrag flink stijgt. In 2010 was het € 1.360 euro, afgelopen jaar bijna € 1.900 euro. Ruud Kooijman, directeur Expertise Nederland bij CED, stelt dat dit voornamelijk te maken heeft met het feit dat eenvoudige reparaties niet meer bestaan. “Auto’s beginnen steeds meer op Ipads te lijken, heb je schade dan is het schadebedrag door de elektronica die vervangen moet worden vaak direct hoog”. Een voorbeeld hiervan zijn alle sensoren die tegenwoordig in de autobumper zitten. Adaptive Cruise Control of Active City Break maken het autorijden veiliger maar de kosten voor reparatie hoger.

Minder inbraken, hogere gemiddelde schadelast

Het aantal inbraken in motorvoertuigen neemt af en lag in 2015 op ongeveer 80.000. Hierdoor daalt ook de totale schadelast veroorzaakt door inbraken tot zo’n € 86 miljoen. Zoals eerder genoemd stijgt de gemiddelde schadelast echter wel, omdat steeds vaker dure onderdelen uit voertuigen worden ontvreemd, zoals navigatiesystemen of airbags. Duurdere merken auto’s, zoals Audi en BMW, zijn ook vaker het slachtoffer van vandalisme en diefstal. De prijs van bijvoorbeeld een nieuw navigatiesysteem bij de duurdere merken kan oplopen tot meer dan € 4.000.


Trends die de motorrijtuigenverzekeringen gaan ontwrichten

Technologische ontwikkelingen gaan uiteindelijk leiden tot minder schades en een veiliger verkeer. De opmars van de (hybride) elektronische auto is één van de voornaamste technologische ontwikkelingen én trends die op dit moment geldt. De concurrentie van marktleider Tesla zit niet stil. Audi heeft als statement gezet dat in 2025 25% van alle Audi’s elektrisch zal zijn. Toyota en Hyundai brengen als een van de eersten een auto op de markt die aangedreven wordt door waterstof en zuurstof.

De ontwikkeling van zelfrijdende auto’s zal er uiteindelijk toe leiden dat de schade­last met 65 tot 90% zal verminderen.

Google en Apple zijn ingesprongen op de ontwikkeling van een besturingssysteem voor auto’s. ANWB heeft op 25 november 2015 een artikel gepubliceerd over een onderzoek waaruit blijkt dat steeds meer fabrikanten de data die de on-board computer verzamelt, doorspelen naar hun eigen servers. Deze data kunnen zij vervolgens verkopen of doorgeven aan instanties zoals een verzekeraar of het Ministerie van Justitie (bijvoorbeeld bij snelheidsovertredingen). Op deze manier zijn bestuurders ongemerkt leverancier van (commerciële) big data.

Betalen met privacy? Fairzekering geeft haar klanten korting op basis van hun rijgedrag. Aan de hand van een Chipin-stekker, die in de OBD-connector van de auto gestoken moet worden, analyseert de verzekeraar het rijgedrag van de klant. Houdt de klant zich aan de regels, remt hij niet te hard, trekt hij rustig op en neemt hij beheerst een bocht? Dan wordt hij beloond met een korting op de premie die kan oplopen tot 35%. Andere verzekeringsmaatschappijen nemen als service contact met klanten op n.a.v. wijzigingen op het Facebook-account, wanneer de klant bijvoorbeeld een relatie krijgt of gaat samenwonen. Doet zo’n gebeurtenis zich voor, dan kan als service contact met de klant worden opgenomen om te kijken of er een aanpassing in de verzekering moet plaatsvinden.

Verzekeren op de blockchain: De Blockchain zal het werk van veel Trusted Third Parties wegnemen. Contracten, overeenkomsten, eigendomsdocumenten kunnen opgeslagen, geauthentiseerd en geverifieerd worden op de Blockchain tegen een fractie van de kosten. Schadeverleden en onder­houd kunnen hier eveneens op vastgelegd worden. Er zal hierdoor onomstootbaar bewijs zijn en zal er een historie aangemaakt worden met betrekking tot alle gebeurtenissen omtrent de auto. Vooral voor de doorverkoop van auto’s, maar ook voor het afsluiten van een verzekering zal dit gevolgen hebben.


Extreme Customer Satisfaction is het toverwoord

Het beïnvloeden van het gedrag van de bestuurder is een zichtbare trend. Zo kunnen verzekerden bij CED hun schade melden zoals zij dat willen, zoals telefonisch, via e-mail, via WhatsApp en via Facebook.

Direct duidelijkheid bieden over het wel of niet vergoeden van een schade, de verzekerde zelf laten kiezen hoe hij zijn schade meldt, meteen het herstel van de schade organiseren: verzekeraars zullen moeten schitteren op het moment dat hun klanten een beroep op hen doen. Slechts een enkele markt­partij is op dit moment in staat om deze mate van service te bieden. Maar dat verzekeraars in moeten zetten op hogere klanttevredenheid, is wel duidelijk.


Bovenstaande tekst is een fractie uit het rapport: Trendrapport Mobiliteit, een sterk partnerschap tussen CED en Baken Adviesgroep. Het onderzoeken en analyseren van de juiste marktinzichten geeft verzekeraars de mogelijkheid om de juiste keuzes te kunnen maken voor een ambitieuze toekomst.

Wilt u het volledige rapport lezen dan kunt u deze opvragen via: info@bakenadviesgroep.nl, hier kunt u tevens terecht voor vragen.

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
05-08-2019 // Actueel
Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s in totaal 813 miljoen stops. Het aantal bestelauto's neemt toe door de groeiende populariteit van ecommerce.

24-07-2019 // Actueel
Zorgen om groei letselschade platformwerkers

De platformeconomie zit in de lift. Maar met het groeiende aantal platformwerkers, lijkt ook de schadelast te groeien.

18-07-2019 // Data
Autodiefstal top-5: juni 2019

Welke auto's werden er in juni het meest gestolen? Je leest het hier.

16-07-2019 // Rapporten
Marktrapport Schade en Inkomen: eerste updates nu verkrijgbaar!

De eerste updates van onze Marktrapport Schade en Inkomen 2019 zijn nu beschikbaar.