Lemonade is live: s ’werelds meest gehypet InsurTech startup opent zijn deuren

Waar veel InsurTech startups zich richten op het innoveren van een specifiek onderdeel van het verzekeringsbedrijf (claimafhandeling, advisering, etc.) neemt Lemonade het volledige verzekeringsmodel op de schop. Het bedrijf positioneerde zich als “the world’s first peer to peer insurance carrier” met als doel de verzekeringsmarkt definitief te veranderen.


Lemonade

Een aanzienlijke claim, onderbouwd door het aantrekken van enkele top executives en het binnenhalen van forse investeringen van onder andere Seqouia Capital, een fonds dat bekend staat als investeerder in o.a. Apple en Google. Hoe Lemonade precies het concept van peer to peer verzekeringen zou vertalen tot een solide business model bleef echter de vraag.

Totdat het bedrijf deze week zijn deuren opende en het liet zien hoe hun nieuwe model voor de verzekeringssector eruit ziet.

Lemonade biedt (vooralsnog) uitsluitend inboedelverzekeringen voor appartementen in New York. Een vast percentage van circa 20% van de premie gaat naar het bedrijf. De rest wordt gepoold en gebruikt voor het uitkeren van schade (vergelijkbaar met het Nederlandse Broodfonds). De premie die aan het einde van de periode overblijft vloeit terug. Niet naar de verzekerde zelf, maar naar een goed doel naar keuze. De peer-groepen worden dus niet gevormd op basis van sociale connectie zoals bij vele andere P2P modellen. Maar worden gevormd op basis van het goede doel dat verzekerden collectief steunen.

Dit model is volgens Lemonade moreler dan het traditionele verzekeringsmodel. De verzekeraar verdient niks aan het vasthouden van premies en is dus niet van nature terughoudend bij het uitkeren van schade.


Digitale innovatie

Zo poogt het bedrijf weg te sturen van het slechte imago van verzekeraars en het beeld van verzekeringen als “noodzakelijk kwaad” bij de jongere generaties te doorbreken. De verzekering kan dan ook enkel worden aangeschaft via de app of website van Lemonade. Aan de hand van enkele vragen, vormgegeven in een soort WhatsApp-gesprek, wordt een premie aangeboden. Vervolgens kan de verzekering direct worden afgesloten. Het rapporteren van schade werkt op eenzelfde, volledig digitale manier. Lemonade maakt geen gebruik van tussenpersonen en vertrouwd op bots en machine learning voor de interactie met de klant.

Of dit model daadwerkelijk een succes wordt moet nog blijken. Wanneer dit gebeurd zal Lemonade de aanzet kunnen vormen voor meer partijen om te experimenteren met nieuwe verzekeringsmodellen. Ongeacht dit eventuele succes demonstreert het bedrijf hoe een alternatief businessmodel voor de geplaagde verzekeringsmarkt eruit kan zien. Wellicht dat het hiermee een eerste blauwdruk heeft geschetst voor de verzekeraar van de toekomst.


Meer informatie

Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag of wilt u in het algemeen meer weten over welke diensten wij bieden? Dan kunt u te allen tijden mailen naar info@bakenadviesgroep.nl.

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
20-06-2019 // Rapporten
Consumptie huishoudens toenemende drijver achter bbp-groei

Door de afnemende Nederlandse export moet de bbp-groei met toenemende mate worden gedragen door consumptie van huishoudens. De relatie tussen woningmarkt en consumptie vormt een belangrijk risico voor deze groei.

14-06-2019 // Rapporten
DNB: Markt motor WA toont voorzichtig herstel

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorvoertuigen lijkt richting een voorzichtig herstel te gaan. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

13-06-2019 // Actueel
InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter. Vanaf afgelopen dinsdag is de verzekeraar actief in Duitsland.

11-06-2019 // Wij zijn Baken
Aan het woord: Jorrim Prins

Jorrim werkt als Junior Data Analist bij Baken.