Veiligheidsvoorzieningen in auto’s leiden tot meer schade

Technologie in personenauto’s, die de veiligheid moet vergroten, leidt juist tot meer ongelukken. Bestuurders van auto’s uitgerust met parkeersensoren en zelf remmende systemen, hebben vaker schade dan bestuurders die geen gebruik maken van deze technologie. Zo meldt het Financieel Dagblad vandaag in een artikel. Deze conclusie volgt uit de Branchemonitor Schadesector, een onderzoek waar Baken Adviesgroep aan heeft meegewerkt.

De Branchemonitor Schadesector is een onderzoek van Oude Essink Business-Advies en Automotive Insiders waar Baken Adviesgroep ondersteuning heeft geleverd in het data-onderzoek en analyses heeft verzorgd voor het wagenpark en economische cijfers.

In het onderzoek is er een analyse gemaakt van de volgende veiligheidsvoorzieningen:

  • Park-assistent achter;
  • Park-assistent voor;
  • Brake-assist;
  • Lane-control.


De kans op een ongeluk wordt groter bij uitgebreider veiligheidssysteem

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de schadefrequentie bij auto’s met veiligheidsvoorzieningen hoger ligt dan bij auto’s zonder veiligheidsvoorziening. Het is zelfs zo dat de kans op een ongeluk groter wordt naarmate het veiligheidssysteem uitgebreider is. Hieraan is een aantal factoren toe te wijzen:

  • bestuurders zijn minder alert, doordat ze teveel op de technologie vertrouwen. We verwachten immers dat een sensor wel gaat piepen als er iets in de weg staat;
  • de veiligheidsvoorzieningen die nu ontwikkeld zijn, zijn nog niet optimaal gebruiksvriendelijk;
  • voor sommigen is de technologie te ingewikkeld, waardoor er geen gebruik gemaakt wordt van de veiligheidssystemen, terwijl deze wel aanwezig zijn.

De veiligheidsvoorzieningen in auto’s zorgen nu dus niet voor een daling, maar juist voor een stijging van de schadefrequentie.






Stijging gemiddeld schadebedrag

Niet alleen de schadefrequentie, maar ook het gemiddelde schadebedrag stijgt. Dit komt onder andere door:

  • een stijging van de prijzen voor verschillende auto-onderdelen;
  • dure onderdelen bevinden zich op kwetsbare plekken, zoals sensoren en camera’s in de bumper;
  • reparaties zijn vaak duurder: niet alleen de schade moet hersteld worden, maar ook de elektronica moet worden vervangen.

De komende jaren zal deze ontwikkeling nadelig zijn voor verzekeraars. Volgens het onderzoek leidt dit namelijk tot 2025 tot €125 mln. meer schade voor de gehele sector.

De verwachting is dat er na 2025 een daling te zien zal zijn in de schadefrequentie als gevolg van verbeteringen van de veiligheidsvoorzieningen en een hogere penetratie.

Bent u geïnteresseerd in het volledige rapport van de Branchemonitor Schadesector? Neem dan contact met ons op via dkoudijs@bakenadviesgroep.nl.

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
19-09-2018 // Rapporten
Infographic autodiefstal in cijfers nu live

Een interactieve infographic met de meest recente cijfers voor het aantal autodiefstallen in Nederland.

29-08-2018 //
Veiligheidsvoorzieningen in auto’s leiden tot meer schade

Technologie in personenauto’s, die de veiligheid moet vergroten, leidt juist tot meer ongelukken.

20-07-2018 //
De vakantietrends van 2018

Met de vakantie in zicht zetten wij de 6 trends van 2018 op een rij.

06-07-2018 //
​Nieuwe prognoses voor Schade & Inkomen

De eerste update van ons Marktrapport Schade en Marktrapport Inkomen is verschenen!