‘Oké Google’: 500.000 huishoudens hebben slimme speaker

Bijna 500.000 Nederlandse huishoudens (6%) hebben op dit moment een slimme speaker in huis. Dit blijkt uit de derde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders. De slimme speakers zijn onderdeel van de geleidelijke opkomst van SmartHome toepassingen in Nederland.


Onbekendheid en argwaan
Een echte doorbraak in de verkoop van slimme speakers wordt volgens Multiscope nog geremd door een lage naamsbekendheid en een onduidelijke toegevoegde waarde. In het onderzoek gaven 56% van de consumenten aan nog niet bekend te zijn met de innovatieve speakers. De belangrijkste reden om geen slimme speaker aan te schaffen vond men de te hoge prijs (34%). Ook wordt de speaker genoemd als overbodig (25%) en vindt men de meerwaarde te gering (26%). Daarnaast lijkt ook argwaan een belangrijke kwestie: 12% van de consumenten gaf aan de speaker niet te vertrouwen.


SmartHome

Slimme speakers maken deel uit van een bredere ontwikkeling van SmartHome toepassingen. Uit ons Marktrapport Schade 2019 blijkt dat steeds meer huishoudens kiezen voor SmartHome apparaten. Zo is meer dan 20% van de Nederlandse huishoudens al in het bezit van de slimme thermostaat. Uit onze prognose blijkt dat deze SmartHome adoptie zich tot 2025 geleidelijk zal ontwikkelen, en na 2025 zal versnellen. Uiteindelijk schatten we dat in 2025 één op de 5 huishoudens beschikt over een SmartHome. Richting 2030 loopt dit percentage op tot 55%.


Marktrapport Schade 2019
Meer weten over de impact van SmartHome op de verzekeringsmarkt? Je leest het in ons Marktrapport Schade 2019. In juni publiceren we onze Marktrapport updates. Benieuwd? Neem contact met ons op of bekijk Marktrapport Schade 2019.



Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
20-06-2019 // Rapporten
Consumptie huishoudens toenemende drijver achter bbp-groei

Door de afnemende Nederlandse export moet de bbp-groei met toenemende mate worden gedragen door consumptie van huishoudens. De relatie tussen woningmarkt en consumptie vormt een belangrijk risico voor deze groei.

14-06-2019 // Rapporten
DNB: Markt motor WA toont voorzichtig herstel

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorvoertuigen lijkt richting een voorzichtig herstel te gaan. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

13-06-2019 // Actueel
InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter. Vanaf afgelopen dinsdag is de verzekeraar actief in Duitsland.

11-06-2019 // Wij zijn Baken
Aan het woord: Jorrim Prins

Jorrim werkt als Junior Data Analist bij Baken.