Bluepaper Expertgroep ‘Payments in SmartHome’ nu te downloaden!

Zoals eerder in een blogbericht verteld heeft Baken Adviesgroep in 2018 deelgenomen aan een van de expertgroepen van ShoppingTomorrow: Payments in SmartHome. Na het succesvol afronden van het onderzoeksjaar 2018 is nu het ShoppingTomorrow-boek ‘Window to the world: Verleg je grenzen!’ te koop. Dit boek helpt bedrijven in te spelen op de trends van de toekomst.

Naast het boek is nu ook het afzonderlijke bluepaper van de expertgroep Payments in SmartHome te downloaden. Wij waren als kennis- en adviespartij bij deze expertgroep betrokken. Wat viel er op?

De afgelopen jaren hebben bedrijven flink geïnvesteerd om hun producten en diensten zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de klantwens. In toenemende mate wordt er via online-kanalen ingespeeld op de behoeftes vanuit de klant. De komende jaren zullen in het Retailspeelveld onderwerpen als Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI) een steeds grotere rol gaan spelen. Dit alles heeft te maken met de opkomst van slimme apparaten en platforms in het huishoudens, oftewel de SmartHome.

Definitie smarthome
Smarthome bestaat uit een platform, besturing en apparaten met sensoren die met internet verbonden zijn voor de automatisering van processen in en om de woning.

In de bluepaper wordt onder andere gekeken naar de rol die SmartHomes kunnen uitoefenen op het koopproces van consumenten. Hier wordt gekeken naar producten uit verschillende sectoren: van food en fashion tot energie en verzekeringen. Wat duidelijk wordt is dat niet enkel nog de consument zelf, maar ook de slimme apparaten en het platform bepalen wat de consument aanschaft. Traditionele retailers en tussenpersonen lopen hierdoor het gevaar verder van de consument af te staan.

Hoe kopen consumenten binnen het ideale SmartHome ecosysteem?

Wat zijn de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek?

  • Na de verschuiving van fysieke winkels naar online webshops, is SmartHome the next level of commerce;
  • Door de opkomst van IoT en AI zijn bedrijven in staat de consument optimaal te begrijpen en daardoor te ontzorgen;
  • De consument is niet langer de enige bepalende factor. Ook de slimme apparatuur en het SmartHome-platform zijn bepalend voor het koop- en betaalproces;
  • Samenwerking tussen retailer, producenten en betalingsdiensten is essentieel.
  • De SmartHome ontwikkelingen hebben niet alleen betrekking op producten zoals boodschappen maar raken ook verzekeringen en energie-abbonnementen;
  • Voice wordt een belangrijke accelerator van de ontwikkeling van het SmartHome;
  • 33% van de consumenten verwacht binnen 5 jaar te kopen via SmartHome, voornamelijk via een Smartphone.

Het hele bluepaper lezen? Dat kan hier!

Bron: bluepaper 2018-2019 Payments in Smarthome, ShoppingTomorrow

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
20-06-2019 // Rapporten
Consumptie huishoudens toenemende drijver achter bbp-groei

Door de afnemende Nederlandse export moet de bbp-groei met toenemende mate worden gedragen door consumptie van huishoudens. De relatie tussen woningmarkt en consumptie vormt een belangrijk risico voor deze groei.

14-06-2019 // Rapporten
DNB: Markt motor WA toont voorzichtig herstel

De markt voor wettelijke aansprakelijkheidsverzekeringen motorvoertuigen lijkt richting een voorzichtig herstel te gaan. Dit blijkt uit de jaarlijkse rapportages van verzekeraars aan DNB.

13-06-2019 // Actueel
InsurTech Lemonade actief in Duitsland

Lemonade heeft de oversteek naar Europa gemaakt, zo meldt de de Amerikaanse InsurTech via Twitter. Vanaf afgelopen dinsdag is de verzekeraar actief in Duitsland.

11-06-2019 // Wij zijn Baken
Aan het woord: Jorrim Prins

Jorrim werkt als Junior Data Analist bij Baken.