Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s 813 miljoen stops. Dit meldt het CBS op basis van cijfers die zijn samengesteld in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De meeste stops worden gemaakt door het post- en pakketvervoer.


Post- en pakketvervoer stopt gemiddeld het vaakst
Bestelauto’s stopten gemiddeld 4 keer per dag in 2018. De minste stops werden gemaakt door bestelauto’s in de bouw, 3 per dag. Daarna komen de serviceauto’s en auto’s voor het vervoer van goederen, met een gemiddelde van 4 per dag. Met stip bovenaan staan de bestelauto’s voor post- en pakketvervoer: zij maken maar liefst 25 stops per dag. Binnen het post- en pakketvervoer stopten beroepsvervoerders van pakketten nog vaker bij een klant, gemiddeld leverden zij 38 keer per dag ergens iets af.


Tweederde van stops bij particuliere adressen
Van de 172 miljoen stops die bestelauto’s in het post- en pakketvervoer maakten, was bijna twee derde bij particuliere adressen. Bij zakelijke adressen was dit aandeel 30 procent en bij afhaalpunten 5 procent. Ongeveer twee derde van de post en pakketjes werd overdag (tussen 9.00 en 16.00 uur) afgeleverd. Bestelauto’s in de bouw maakten hun stops juist relatief vaak in de ochtendspits (tussen 7.00 en 9.00 uur) en avondspits (16.00 – 18.00 uur).


Meer bestelauto’s door e-commerce
Het aantal dagelijks bezorgde pakketjes groeit ieder jaar. Een van de oorzaken van deze groei is de opkomst van e-commerce. In het Marktrapport Inkomen 2019 voorspellen wij dat 20% tot 25% van de detailhandel in 2025 tot e-commerce behoort. Ook het online bestellen van de boodschappen is populair. In 2018 zijn de online bestedingen van Food en Nearfood met maar liefst 39% gestegen ten opzichte van 2017.


Impact van e-commerce op bestelautobranche
De impact van e-commerce op de bestelauto branche volgt uit twee factoren. Ten eerste stijgt het aantal bestelauto’s en ten tweede lijkt deze stijging te zorgen voor een hogere schadelast. Het toenemende aantal bestelde producten wordt voor het grootste deel aan huis bezorgd door specialistische pakketbezorgers zoals PostNL, DHL en UPS. Een groter aantal bestellingen betekent een toename in het aantal bestelbusjes die de pakketten bezorgen. Door het grote aantal stops dat de bezorgers dagelijks moeten maken, rijden zij vaak hard en roekeloos. Uit onderzoek blijkt dan ook dat veel verkeersongevallen door bestelauto’s worden veroorzaakt.


Meer weten?
Wilt u meer informatie over de invloed van e-commerce op de bestelautobranche? U leest het in ons Marktrapport Inkomen 2019. In juni publiceerden wij onze update. Ga naar Marktrapport Inkomen 2019 of neem contact met ons op.


Bron: CBS

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
05-08-2019 // Actueel
Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s in totaal 813 miljoen stops. Het aantal bestelauto's neemt toe door de groeiende populariteit van ecommerce.

24-07-2019 // Actueel
Zorgen om groei letselschade platformwerkers

De platformeconomie zit in de lift. Maar met het groeiende aantal platformwerkers, lijkt ook de schadelast te groeien.

18-07-2019 // Data
Autodiefstal top-5: juni 2019

Welke auto's werden er in juni het meest gestolen? Je leest het hier.

16-07-2019 // Rapporten
Marktrapport Schade en Inkomen: eerste updates nu verkrijgbaar!

De eerste updates van onze Marktrapport Schade en Inkomen 2019 zijn nu beschikbaar.