Zorgen om groei letselschade platformwerkers

Ping! De mobiel van New York Times journalist Andy Newman geeft een melding. ‘Een bestelling ophalen bij Shake Shack op Broadway and 36th’. De melding komt van de Amerikaanse bezorgapp Postmates. Ping! Nog een melding, dit keer van Uber Eats. Andy twijfelt even, maar kiest dan voor de eerste bestelling. Als hij snel is, maakt hij kans op een bonus.


In opdracht van de New York Times leefde Andy een aantal dagen lang als platformwerker. Met een camera op zijn helm neemt hij de kijker mee in het chaotische bestaan van een fietsbezorger. We zien hoe hij zich door het verkeer van New York manoeuvreert, tenauwernood de openslaande taxideuren vermijdend. Zijn bestellingen brengen hem langs hotels, kantoren, snackbars en restaurants. Bij de klant aangekomen gaat de deur op een kiertje en neemt een donkere schim de bestelling aan. Ondertussen geeft de mobiel op het stuur van Andy’s racefiets onverminderd nieuwe bestellingen door.




Afbeelding: een screenshot van het filpmje dat Andy maakte voor de New York Times.


Gevaren op de weg
Het bezorgen van eten op een fiets is een van de meest populaire vormen van platformwerk. Één ding merkt Andy al meteen: in een drukke stad als New York is het bezorgen van eten op een fiets een ware uitdaging. Zigzaggend bewegen de bezorgers zich door het altijd chaotische verkeer van de binnenstad. En dat is niet zonder gevaar: zo zijn er dit jaar al vijf fietsbezorgers in New York omgekomen door een botsing met een auto.


Daarbij kon bijna een derde van de fietsbezorgers in New York kon in 2017 niet werken door een werkgerelateerd letsel, terwijl het gemiddelde van werkgerelateerd letsel in New York dat jaar lag op 1,5%. Afgelopen maand nog kwam een jonge student in de dode hoek van een vrachtwagen terecht. De student was een van de vijf fietsbezorgers die in de afgelopen zes maanden verongelukte in het New Yorkse verkeer.




'30% van de fietsbezorgers in New York kon in 2017 niet werken door een werkgerelateerd letsel. Het gemiddelde van het werkgerelateerde letsel in New York lag dat jaar op 1.5%'




Toenemende schadelast platformwerkers
Als het gaat om de veiligheid van fiets- en scooterbezorgers, lijkt de Nederlandse infrastructuur een stuk toegankelijker dan de New Yorkse binnenstad. Toch zijn er ook in Nederland signalen van een toenemende schadelast door platformwerkers. Neem bijvoorbeeld de groei van het aantal bezorgscooters of de ongelukken veroorzaakt door Uber chauffeurs.


Uit cijfers van verzekeraar Vereende blijkt dat bezorgbrommers gemiddeld 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. Daarnaast valt het gemiddelde schadebedrag van deze ongevallen 75% hoger uit. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.


Meeste schade door gedragsfactoren
Volgens analyses van de Vereende en Veilig Verkeer Nederland komen de meeste ongevallen voort uit het rijgedrag. Zo zijn de bezorgers vaak afgeleid, rijden ze te snel en verlenen ze geen voorrang. Daarnaast zorgt het gebrek aan de juiste lichaamsbescherming voor een hoog ongevalsrisico. In de afgelopen jaren zijn diverse maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld door de brommers naar de rijbaan te verplaatsen.


Vraag naar nieuwe infrastructuur
Ondanks het gevaar dat platformwerk met zich meebrengt, blijft het aantal platformwerkers stijgen. In het Marktrapport Inkomen 2019 wordt op basis van onderzoek gesteld dat Nederland in 2025 zo’n 400 duizend platformwerkers telt. Dit betekent dat er naar schatting de komende 7 jaar ruim 350 duizend platformwerkers in Nederland bijkomen.


De combinatie van een hogere schadelast en het stijgend aantal platformwerkers is een uitdaging voor de verzekeringsmarkt. Het vraagt om nieuwe maatregelen om de veiligheid en arbeidspositie van platformwerkers te verbeteren. En journalist Andy? Die concludeerde het werk voor hem te gevaarlijk was. In zijn artikel beschrijft hij het werk als ‘a job in which making more than minimum wage requires the physical daring of a bullfighter and the cognitive reflexes of a day trader. (I have neither.)

Plaats een reactie

Gerelateerd nieuws

externalId=bakenadviesgroep-detail-news-3.1.1&filter[active]=1
05-08-2019 // Actueel
Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s in totaal 813 miljoen stops. Het aantal bestelauto's neemt toe door de groeiende populariteit van ecommerce.

24-07-2019 // Actueel
Zorgen om groei letselschade platformwerkers

De platformeconomie zit in de lift. Maar met het groeiende aantal platformwerkers, lijkt ook de schadelast te groeien.

18-07-2019 // Data
Autodiefstal top-5: juni 2019

Welke auto's werden er in juni het meest gestolen? Je leest het hier.

16-07-2019 // Rapporten
Marktrapport Schade en Inkomen: eerste updates nu verkrijgbaar!

De eerste updates van onze Marktrapport Schade en Inkomen 2019 zijn nu beschikbaar.