Omzetverlies van de motorbranche en autobranche
De grootste gedupeerden van het coronavirus waren de importeurs van nieuwe personenauto’s. De omzet van deze deelbranche was volgens het CBS ruim 40 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. Ook werden er een stuk minder bedrijfswagens en bussen verkocht. In het tweede kwartaal van dit jaar nam de omzet van de zwaardere-bedrijfsautobranche met 26 procent af. De handel en reparatie van personenauto’s liet in het eerste kwartaal nog positieve cijfers zien, maar ook deze deelbranche zag in het tweede kwartaal een volumeverlies van 21 procent.
Motorbranche: verwachte volumedaling van -13% voor de komende 5 jaar
Volgens de recente cijfers van het CBS zag de Motorbranche in het tweede kwartaal van 2020 minder verlies dan de andere branches: een daling van ‘slechts’ 6%. In het Kwartaalrapport Schade 2020 blijkt uit onze recessie-impactanalyse dat de Motorbranche een mogelijk verlies kan zien van 18% over de komende vijf jaren. De groottte van het volumeverlies hangt af van de mate van de economische recessie die wordt veroorzaakt door de pandemie.
Kwartaalrapporten 2020 en het Data-Platform
De economische impact van de coronacrisis begint langzaam vorm te krijgen. In onze Kwartaalrapporten Schade en Inkomen publiceren wij analyses en prognoses over de impact van de coronacrisis op de Schade- en Inkomensmarkt. Op ons nieuwe Data-Platform, onderdeel van de Kwartaalrapporten vindt u de meest actuele cijfers omtrent de totale economie en sectoren als Zorg, Bouwnijverheid en Transport.