Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s in totaal 813 miljoen stops. Het aantal bestelauto's neemt toe door de groeiende populariteit van ecommerce.

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s 813 miljoen stops. Dit meldt het CBS op basis van cijfers die zijn samengesteld in opdracht van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. De meeste stops worden gemaakt door het post- en pakketvervoer.

Post- en pakketvervoer stopt gemiddeld het vaakst

Bestelauto’s stopten gemiddeld 4 keer per dag in 2018. De minste stops maakten de bestelauto’s in de bouw, 3 per dag. Daarna komen de serviceauto’s en auto’s voor het vervoer van goederen, met een gemiddelde van 4 per dag. Met stip bovenaan staan de bestelauto’s voor post- en pakketvervoer: zij maken maar liefst 25 stops per dag. Binnen het post- en pakketvervoer stopten beroepsvervoerders van pakketten nog vaker bij een klant, gemiddeld leverden zij 38 keer per dag ergens iets af.

 

Tweederde van stops bij particuliere adressen

Van de 172 miljoen stops die bestelauto’s in het post- en pakketvervoer maakten, was bijna twee derde bij particuliere adressen. Bij zakelijke adressen was dit aandeel 30 procent en bij afhaalpunten 5 procent. Ongeveer twee derde van de post en pakketjes werd overdag (tussen 9.00 en 16.00 uur) afgeleverd. Bestelauto’s in de bouw maakten hun stops juist relatief vaak in de ochtendspits (tussen 7.00 en 9.00 uur) en avondspits (16.00 – 18.00 uur).

 

Meer bestelauto’s door e-commerce

Het aantal dagelijks bezorgde pakketjes groeit ieder jaar. Dit komt onder andere door de opkomst van e-commerce. In het Marktrapport Inkomen 2019 voorspellen wij dat 20% tot 25% van de detailhandel in 2025 tot e-commerce behoort. Ook het online bestellen van de boodschappen is populair. In 2018 zijn de online bestedingen van Food en Nearfood met maar liefst 39% gestegen ten opzichte van 2017.

 

Impact van e-commerce op bestelautobranche

De impact van e-commerce op de bestelauto branche volgt uit twee factoren. Ten eerste stijgt het aantal bestelauto’s en ten tweede lijkt deze stijging te zorgen voor een hogere schadelast. Het toenemende aantal bestelde producten wordt voor het grootste deel aan huis bezorgd door specialistische pakketbezorgers zoals PostNL, DHL en UPS. Een groter aantal bestellingen betekent een toename in het aantal bestelbusjes die de pakketten bezorgen. Door het grote aantal stops dat de bezorgers dagelijks moeten maken, rijden zij vaak hard en roekeloos. Uit onderzoek blijkt dan ook dat veel verkeersongevallen door bestelauto’s worden veroorzaakt.

Meer weten? 

Wilt u meer informatie over de invloed van e-commerce op de bestelautobranche? U leest het in ons Marktrapport Inkomen 2019. In juni publiceerden wij onze update. Ga naar Marktrapport Inkomen 2019 of neem contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

Slimme hulp of spion? Google’s ‘Nest Hub Max’

Google brengt een SmartHome Hub uit die werkt door middel van gezichtsherkenning.  Wat zegt dit over de privacy van de gebruiker?

Lees verder

Nieuwe updates Marktrapporten volgende week beschikbaar!

Volgende week publiceren we de tweede update van de Marktrapporten Schade en Inkomen.

Lees verder

Post- en pakketbezorgers stoppen 25 keer per dag

In 2018 maakten Nederlandse bedrijfsbestelauto’s in totaal 813 miljoen stops.

Lees verder
Naar het nieuws