Trendrapport Property

Property staat voor Brand: de verzekeringsmarkt die risico’s afdekt voor woningen, bedrijfsgebouwen en de inboedel. U leest in dit rapport de verhalen achter de cijfers: wat hebben de extreme hagel- en onweersbuien veroorzaakt voor ondernemers en de agrarische sector? Wordt duurzaam herstel de nieuwe norm? En hoe kan je als verzekeraar echt iets betekenen voor je klant?


Analyse van schadedata

Het Trendrapport Property is tot stand gekomen door een uitgebreide analyse van de schadedata van CED door Baken Adviesgroep. Als een van de grootste spelers in de schade-herstelbranche beschikt CED over een enorme hoeveelheid data op dit gebied. Baken Adviesgroep is als data-partner van CED verantwoordelijk geweest voor het bewerken en analyseren van deze data en het vertalen naar inzichtelijke conclusies. De data-analyses zijn uitgevoerd op een grote database met circa 20% van alle schades die op brandverzekeringen worden geclaimd. Dit gaat over de afgelopen vijf jaren. Er zijn uitgebreide trendanalyses uitgevoerd naar oorzaak en naar regio.

Highlights uit het Trendrapport Property 2019:

  • Hoe staat de branche ervoor als het gaat om aantallen schades, schadebedragen en oorzaken van schade?
  • Hoe excelleer je als verzekeraar in klanttevredenheid?
  • Wordt duurzaam herstel de nieuwe norm?
  • Hoe gaan we klimaatbestendig verzekeren?

Plus in dit Trendrapport:

  • Special over stormschade
  • Interviews met Sabrina Helmyr (Arcadis), Geeke Feiter (CVW) en Timo Brinkman (Verbond van Verzekeraars).

Volatiliteit als gegeven
Klimaatverandering raakt ons allemaal. Ook de verzekeringsbranche heeft met de gevolgen van extremere weersomstandigheden te maken. Nico Dekker, Commercieel Directeur van CED: 'Deze extreme weersomstandigheden zorgen voor een veel volatielere schadelast. Deze volatiliteit is een gegeven. De uitdagingen waar onze branche voor staat, vragen om een intensievere samenwerking met partijen zoals retailers en herstelbedrijven. Ook moeten we creatiever te werk gaan, bijvoorbeeld door met de klant in gesprek te gaan over preventieve maatregelen die zij kunnen treffen.'

Direct herstel
Steeds meer verzekeraars kiezen voor herstel in natura. Dekker: 'Herstel in natura is een creatieve oplossing als het gaat om schadeherstel. Hiermee heb je als verzekeraar niet alleen de mogelijkheid om schade goed en direct te herstellen, maar je kunt ook preventieve en duurzame maatregelen nemen. Daarmee reduceer je de toekomstige schadelast.'


Heeft u informatie nodig van een gerelateerd onderwerp?
Onze dienstverlening
/css/images/advies
/css/images/data
/css/images/rapporten