Slimme hulp of spion? Google’s 'Nest Hub Max'

In Nederland is de slimme speaker van Google Home een van de bekendste SmartHome apparaten voor in huis. Deze speakers worden alleen geactiveerd nadat de gebruiker ze aanspreekt met ‘Hey Google'. Nu brengt de techgigant een SmartHome Hub uit die werkt door middel van gezichtsherkenning. Wat zegt dit over de privacy van de gebruiker? Ry Crest, blogger bij de website CNET, zocht het uit.

Op 9 september bracht Google zijn nieuwste slimme display Nest Hub Max uit in onder meer de VS, de UK en Australië. Het display is een variant op de eerder uitgebrachte Google Nest Hub, maar beschikt over een groter scherm en een camera die bewegingen in de ruimte kan volgen. Hierdoor hoeft de gebruiker niet meer zijn stem te gebruiken, maar kan door middel van handgebaren met het display communiceren.

 

‘Face Match’

Naast de bewegingsdetector beschikt de Nest Hub Max over een technologie die Google ‘Face Match’ noemt.  Het apparaat gebruikt gezichtsherkenningstechnologie om te onthouden hoe je eruit ziet. Zodra het apparaat de gebruiker herkent, toont hij gepersonaliseerde stukjes gegevens zoals agenda-afspraken en berichten. Daarnaast dient de camera van de de Nest Hub Max als een Nest Cam-beveiligingscamera. De gebruiker kan de beelden die de camera opneemt op elk gewenst moment bekijken via Android TV of via de Google Home of Nest-apps.

 

Inkijk in privéleven

De Nest Hub Max is niet het eerste product dat gezichtsherkenningstechnologie – en de juridische en ethische overwegingen die daarmee gepaard gaan – bij mensen thuis brengt. Smartphones maken al jaren gebruik van de technologie om de apparaten te ontgrendelen en aankopen te autoriseren. Ook bestaat er al een een groeiend aantal smart home-gadgets die camera’s gebruiken, zoals Google’s eigen Nest Hello videodeurbel. Toch biedt dit slimme scherm Google de kans op een nog diepere inkijk in het privéleven van de gebruiker. En dat op een moment dat het bedrijf al wordt geconfronteerd met de manier waarop het omgaat met onze persoonlijke gegevens. 

 

Vragen over privacy

De toepassingen van het nieuwe apparaat roepen veel vragen op over de privacy van de gebruiker. Bijvoorbeeld: neemt de camera altijd op om te verwerken wat hij ziet en bekende gezichten of gebaren te spotten? Deelt het alles wat het ziet met de cloud van Google? CNET blogger Ry Crest vroeg het aan een woordvoerder van Google. Als cameradetectie is ingeschakeld en de camera is ingeschakeld (d.w.z. niet uitgeschakeld via de hardware- of softwareschakelaar), verwerkt de camera continu pixels om te zoeken naar gezichten en / of gebaren.’ legt de woordvoerder uit. ‘Deze verwerking gebeurt lokaal op het apparaat en er verlaten geen pixels de Nest Hub Max.’ Google voegt eraan toe dat noch de gegevens voor het volgen van gezichten en gebaren, noch de Nest Cam-gegevens ooit worden gebruikt voor advertentie-personalisatie.

 

Toch verwerking gezichtsgegevens

Dat klinkt positief, maar toch lijkt dit in de realiteit toch anders te liggen. In de disclaimer bij de aanmeldprocedure staat namelijk het volgende: ‘Face Match maakt een uniek model van je gezicht dat je assistent gebruikt om je te herkennen. Dit gezichtsmodel wordt op deze Nest Hub Max opgeslagen en gebruikt om je te identificeren wanneer je voor dit apparaat staat. Het wordt ook af en toe tijdelijk bij Google verwerkt om de kwaliteit van uw ervaring met dit apparaat te verbeteren. ‘

 

Tijdelijke opslag in de cloud

Bij navraag van CNET geeft Google twee redenen voor deze disclaimer. Ten eerste zegt het bedrijf dat wanneer een Nest Hub Max meerdere gebruikers heeft ingeschreven voor Face Match, deze de face-modellen naar de cloud kan uploaden om ervoor te zorgen dat elk van hen verschillend genoeg is. Zo voorkomen ze valse positieven. De tweede reden heeft te maken met toekomstige functies en algoritmen voor gezichtsherkenning. Wanneer Google een nieuwe versie klaar heeft, behoudt het zich het recht voor om een gezichtsmodel te uploaden. Zo controleren ze of alles goed werkt voordat de nieuwe functie naar uw apparaat wordt gepusht. ‘Maar’, zegt de woordvoerder, ‘In alle gevallen, als we ooit uw gezichtsgegevens bij Google verwerken, is dit slechts tijdelijk en worden alle gezichtsmodellen permanent verwijderd.’

 

SmartHome en privacy

Het privacy vraagstuk rondom SmartHome apparaten wordt door de komst van apparaten zoals de Nest Hub Max steeds relevanter. Aan de ene kant zorgen SmartHome-toepassingen (zoals de slimme deurbel) ter bevordering van de privacy van de gebruiker; ze houden onwelkome bezoekers buiten. Aan de andere kant zijn de privacy voorwaarden van Google niet transparant voor de eindgebruiker. Ook zal moeten blijken op welke manier apparaten zoals de Nest Hub Max een rol gaan spelen in het e-commerce ecosysteem van SmartHome.

 

Meer informatie?

Baken Adviesgroep volgt de ontwikkelingen van SmartHome, en daarmee in het bijzonder de relatie tussen SmartHome en de verzekeringsmarkt, nauwgezet. Wilt u meer informatie? Bezoek ook eens onze SmartHome pagina of het Marktrapport Schade.

 

Bron: CNET

Gerelateerde artikelen

Nu: Early Bird korting Marktrapporten 2020

Publicatie Marktrapporten januari 2020 Sinds 2011 zijn de Marktrapporten het naslagwerk van de Schade- en…

Lees verder

Minder brandclaims, elektronica vaker de boosdoener

Het aantal brandclaims op de inboedel- en opstalverzekering nam vorig jaar met 11% af, het aantal branden veroorzaakt door batterijen en accu’s nam juist toe. Dit blijkt uit de Risicomonitor Woningbranden. 

Lees verder

Autodiefstal top-5: september 2019

De cijfers zijn binnen, dus het is weer tijd voor de autodiefstal top-5! Wat viel ons deze maand op?

Lees verder
Naar het nieuws